Sauerland en Siegen zijn duurzame reisbestemmingen

#deinsauerland / Service / Journalisten & Bloggers / Presseinformationen / Sauerland en Siegen zijn duurzame reisbestemmingen

Het is een belangrijk doel dat na intensief voorbereidend werk is bereikt: Het Sauerland en Siegen zijn "Duurzame Bestemmingen". Samen
Sauerland e. V. en het Touristikverband Siegen e. V. hebben nu hun certificaat ontvangen tijdens een ceremonie in het NaturHotel Steinbergs Wildewiese.
NaturHotel Steinbergs Wildewiese. Deze werden uitgereikt door het gerenommeerde certificeringsinstituut "TourCert". Tegelijkertijd ontvingen ook talrijke "Sustainable Destination Partner Businesses" hun onderscheidingen. Dit gezamenlijk bereikte doel in het netwerk is ook het begin van een doorlopende reis:
Duurzaamheid zal in de toekomst een permanente taak zijn in Sauerland en Siegen.

En er is al veel gebeurd in beide regio's, niet in de laatste plaats als onderdeel van het certificeringsproces, dat een blijvend effect heeft en tegelijkertijd economische, ecologische en sociale aspecten combineert. Dit alles zichtbaar maken en voortdurend uitbreiden is nu een integraal onderdeel van het toeristische werk van beide bestemmingen. Als "duurzame bestemmingen" hebben de twee regio's - vertegenwoordigd door hun toerismeverenigingen - zich verplicht tot het voortdurend onderzoeken en initiëren van verbeteringen op het gebied van klanteninformatie, arbeidsomstandigheden, milieubescherming, openbaar welzijn, mensenrechten en eerlijke zakelijke relaties. In het uitgebreide certificeringsproces was de eerste stap het bepalen van de status quo van alle facetten van duurzaamheid, het verkrijgen van talrijke enquêtes en zelfcontroles en deze nauwgezet te analyseren in strategieworkshops. Dit resulteerde in specifieke verbeterprogramma's en gedetailleerde duurzaamheidsrapporten. Deze
Deze bieden richtlijnen voor het verdere duurzaamheidswerk in Sauerland en Siegen, waarop wordt toegezien door de twee duurzaamheidsfunctionarissen Anna Galon en Jule Kampen en een speciaal opgerichte duurzaamheidsadviesraad.

Het gerenommeerde certificeringsinstituut "TourCert" - in de persoon van TourCert-partner Angela Giraldo - begeleidde het proces met zijn expertise en aan het eind werd het werk van de regio's en hun partnerbedrijven beoordeeld door twee externe auditors. "De auditors prezen vooral het feit dat we als twee toeristische regio's samenwerken als partners, netwerken en elkaar ondersteunen," benadrukt Jule Kampen. En Anna Galon voegt hieraan toe: "Onze duurzaamheidsverslagen werden beoordeeld als grondig en informatief. We hebben ook zelfkritisch gekeken naar waar we echte uitdagingen zien en deze specifiek opgenomen in ons verbeterprogramma. Ook hiervoor hebben we goede feedback gekregen."

Stimulans voor het partnernetwerk

Het centrale element van het certificeringsproces aan beide kanten was in eerste instantie het opzetten van een partnernetwerk met betrokken bedrijven, waaronder accommodatieverschaffers,
restaurants, excursiebestemmingen en toeristeninformatiecentra. Dit netwerk omvat bedrijven met erkende milieu- en duurzaamheidskeurmerken en veel bedrijven in de regio Sauerland en Siegen-Wittenberg.
Bedrijven in de regio Sauerland en Siegen-Wittenstein maakten gebruik van de mogelijkheid om deel te nemen aan het trainingsprogramma "TourCert Qualified", dat hen een inleiding gaf op het onderwerp en hen informeerde over specifieke aspecten van TourCert.
Dit gaf hen een inleiding tot het onderwerp en moedigde hen aan om een blijvende verbintenis aan te gaan door middel van specifieke en geïndividualiseerde verbeteringsmaatregelen. Ze zijn allemaal "Duurzame Bestemming Partners", geven het goede voorbeeld, fungeren als multipliers en maken duurzaamheid tastbaar op de locatie: bijvoorbeeld door zuinig om te gaan met hulpbronnen, door hun gasten duurzame ervaringen en mobiliteitsopties aan te bieden wanneer ze advies krijgen.
duurzame ervaringen en mobiliteitsalternatieven aan te bieden aan hun gasten, verantwoorde en regionale consumptie te faciliteren en alle medewerkers met respect en eerlijkheid te behandelen.
Maar het partnernetwerk moet en zal blijven groeien. Tijdens het afsluitings- en certificeringsevenement vierden de deelnemers daarom niet alleen het tussentijdse succes, maar
maar bespraken ze ook de toekomst van het netwerk en het gedeelde begrip van duurzaamheid. In het actieve deel van het evenement werden de wensen van de partnerbedrijven voor het netwerk verzameld, evenals open vragen en stof tot nadenken uit de plenaire sessie. Tegelijkertijd werd er een verzameling onderwerpen voor toekomstig werk samengesteld en was er ook volop gelegenheid voor dialoog.

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met de duurzaamheidsfunctionaris van de toerismevereniging Siegen, Jule Kampen, telefoon 0271 333-1017, en de duurzaamheidsfunctionaris
van Sauerland e. V., Anna Galon, telefoon 02974 9698-50.

Informatie is ook beschikbaar op:
www.sauerland.com/de/unsere-region/nachhaltigkeit-im-sauerland
tv.Siegen.info/partner-bedrijf
Bijgevoegd vindt u een lijst met partnerbedrijven in beide regio's.

Contact voor de pers:
Anna Galon, Sauerland e. V.
Johannes-Hummel-Weg 1, 57392 Schmallenberg

Dorint Parkhotel Siegen
Appartementen Mechels Wilnsdorf
Birkenhof Siegerland Wilnsdorf

Wir binden die Videos der Plattform “YouTube” des Anbieters Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA, ein. Datenschutzerklärung: https://www.google.com/policies/privacy/, Opt-Out: https://adssettings.google.com/authenticated.